Zvýšení efektivity adresného zvaní občanů ke screeningům karcinomu tlustého střeva a konečníku, prsu a děložního hrdla
Předmětem projektu je návrh, vytvoření a praktická verifikace metodik, které zvýší efektivitu adresného zvaní ke screeningům karcinomu tlustého střeva a konečníku, prsu a děložního hrdla. Projekt je zaměřen na všechny lege artis probíhající onkologické screeningy a umožní i srovnat účinnost navrhovaných metodik mezi nimi. Metodické dokumenty budou pilířem a základním referenčním materiálem pro plánování a realizaci adresného zvaní ke screeningům zdravotními pojišťovnami v České republice.
Identifikační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_039/0008172
Cíl projektu
Hlavním cílem projektu je vytvořit metodické materiály, které budou obsahovat konkrétní podobu variant zvacích dopisů pro aktivní participaci občanů v systému adresného zvaní a na základě dopisů pozitivně ovlivnit účast populace na účinných preventivních programech. Projekt dále nepřímo podpoří poskytovatele zdravotní péče v jejich snaze o aktivní participaci občanů v ostatních oblastech zdravotnictví, zvláště pak v prevenci méně i více závažných onemocnění s potenciálem pozitivně podpořit politiku zaměstnanosti. V neposlední řadě je cílem snížit rozpočtové náklady ve zdravotnictví a v rezortu práce a sociálních věcí související se zanedbáváním prevence a rezistentním chování vůči preventivním formám vyšetřování.
Dílčí cíle
- Návrh metodiky realizace (testování) různých forem zvacích dopisů zasílaných standardně zdravotními pojišťovnami, konkrétně metodiky výběru vhodných kohort občanů (velikost kohort, struktura, hlavní a vedlejší kritéria výběru pro zajištění srovnatelnosti)
- Realizace IT zázemí pro výběr oslovených kohort občanů a pro jednotnou implementaci v informačních systémech zdravotních pojišťoven. Vytvoření databáze doprovodných údajů (zejména charakteristik oslovených občanů) jako základ pro analytickou fázi projektu
- Vytvoření matice variant zvacích dopisů na screeningové programy včetně aplikace pokročilé segmentace podle sociodemografických kritérií (věk, velikost sídla bydliště apod.).
- Realizace pilotního projektu testujícího různé formy zvacích dopisů a sledujícího realizaci občanů na ně
- Kritická analýza dat zaměřená na vyhodnocení úspěšnosti různých testovaných postupů a hodnotící prediktory, či rizikové faktory, spjaté s úspěchem či neúspěchem testovaných forem komunikace
- Vytvoření metodického návodu pro obecnou tvorbu zvacích dopisů a jiných edukačních materiálů podporujících aktivní participaci občanů na preventivních zdravotnických programech.
Klíčové aktivity
KA 1: Analýza systému adresného zvaní a identifikace slabých míst
Cílem aktivity je hloubková analýza stávajícího systému zvaní na screeningové programy se zaměřením na datovou analýzu trendů participace na screeningových programech u konkrétních socio-demograficky vymezených skupin obyvatel ČR, na plánování, design a distribuci zvacích dopisů a na identifikaci klíčových slabých míst stávajícího systému zvaní.
KA 2: Metodiky na zefektivnění systému adresného zvaní v čr a jejich pre-test
Cílem této aktivity je na základě KA1 identifikovat možné behaviorální intervence a další komunikační prvky, které mohou pozitivně ovlivnit efektivitu adresného zvaní, metodicky je popsat. Dále na základě těchto intervencí vytvořit několik druhů a designů zvacích dopisů a otestovat jejich potenciál zvýšit participaci na screeningových programech v pre-testu.
KA 3: Realizace pilotních modelů na zefektivnění adresného zvaní
Cílem této aktivity je otestovat na statisticky robustním vzorku jednotlivé koncepty. Tato aktivita proběhne ve spolupráci ÚZIS ČR (datová analýza a projektové vedení), MZ ČR (projektová podpora) a všeobecné zdravotní pojišťovny i zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven (poskytovatelé dat a exekuce rozesílání zvacích dopisů).
KA 4: Analýza výsledků, implementace změn a edukační činnost
Cílem této aktivity je propojit klíčové aktivity 1–3 a vyhodnotit potenciál aplikace behaviorálních intervencí v systému adresného zvaní pro účely zvýšení efektivity adresného zvaní a pro navržení doporučení pro resort zdravotnictví, resort práce a sociálních věcí i další resorty veřejné politiky v České republice.
KA 5: Sebeevaluace projektu
Půjde o procesní evaluaci, která vyhodnotí postupy realizace projektu a jejich efekt na dosazení cílů, a dále pak kvalitu projektových výstupů, faktory úspěšné realizace projektu a překonané překážky v průběhu projektu.
Výstupy projektu
Cílem této aktivity identifikovat možné behaviorální intervence a další komunikační prvky, které mohou pozitivně ovlivnit efektivitu adresného zvaní.
Dále v rámci projektu vzniknou následující metodické výstupy:
- metodika nastavení informačního systému, který umožní začlenění detailnější segmentace cílových skupin do procesu adresného zvaní;
- souhrnná zpráva definující behaviorální intervence a komunikační prvky vybrané pro použití v hlavním pilotním projektu;
- realizace pre-testu na definovaném vzorku vybraných skupin;
- statistická metodika pilotního projektu zahrnující algoritmy výběru cílových skupin z dat pojišťoven, statické nastavení velikosti oslovených segmentů, metodika hodnocení efektu oslovených občanů;
- hodnotící zpráva průběhu pilotního zasílání zvacích dopisů doplněná o metodické zhodnocení realizovatelnosti za strany zdravotních pojišťoven;
- finální projektová hodnotící zpráva shrnující doporučení z realizace projektu, metodika navržených změn v systému adresného zvaní
- edukační kurz;
- vstupní a závěrečná evaluační zpráva.